Individualizavimas
• Ugdymo individualizavimas suprantamas kaip atsižvelgimas į kiekvieno vaiko individualius poreikius, išgales ir ugdymo(si) galimybes.
• Pedagogai kuria ir įgyvendina originalias, autentiškas, individualias ir diferencijuotas programas, suteikia būtiną pagalbą.
• Individualizuotas ugdymas reikalauja atsižvelgti į vaiko amžių atitinkančius poreikius bei interesus ir pripažįsta vaiko unikalumą kaip vertybę kiekvienoje ugdymo(si) situacijoje.
• Individualizuotą ugdymą lengva realizuoti bendraujant individualiai su vienu vaiku, o dirbant grupėmis tikslinga atsižvelgti į vaiko turimas žinias, įgūdžius, asmenines savybes ir santykius su kitais.
• Rengiant ir realizuojant individualias ugdymo programas būtina atsižvelgti į: vaiko šeimą ir jos kultūrą, vaiko amžių, lytį, mokymosi stilių, veikimo būdą, išsivystymo lygį, turimus gebėjimus ir įgūdžius, temperamentą, charakterį, savimonę ir savivoką, poreikius, interesus, nuostatas, lūkesčius ir kt.
• Individualizuotos ugdymo programos rengiamos atsižvelgiant į individualizuoto ugdymo lygmenis, pavyzdžiui, tautinių mažumų vaikus, specialiųjų poreikių turinčius vaikus, įvairių pomėgių turinčius vaikus, talentingus vaikus, sulėtėjusios raidos vaikus ir kt.
• Pedagogas turi teisę ir pareigą pats nustatyti kokia, kada ir kokias būdais pagalba vaikui bus teikiama, nes skirtingiems vaikams reikia skirtingos pagalbos.
Diferencijavimas
• Ugdymo(si) diferencijavimas – tai ugdymo turinio pritaikymas skirtingiems ugdytinių gebėjimų lygiams, poreikiams ir mokymosi stiliams.
• Ugdytiniai suskirstomi į tam tikras grupes pagal gebėjimų lygį arba į mišrias įvairių gebėjimų grupes, kuriose atliekamą užduotį geriau suprantantys ugdytiniai padeda mažiau gebantiems.
• Rengiant diferencijuoto ugdymo programas svarbu atsižvelgti į vaikų gebėjimus, ankstesnį mokymąsi, individualius mokymosi būdus, asmeninius poreikius, mokymosi tempą, socialinius ir kultūrinius pagrindus, brandumą ir kt.
• Diferencijuotos ugdymo programos gali būti skirtos ugdytinių turimai problemai spręsti, pavyzdžiui, programa smulkiajam plaštakos raumenynui, akių ir rankos koordinacijai lavinti; programa valingam dėmesiui, atminčiai, girdimajam suvokimui lavinti; socialinės kompetencijos įgijimui (plėtojimui); programa pažinimo kompetencijai lavinti; programa komunikavimo kompetencijos lavinimui(si).
• Diferencijuotos ugdymo programos tinka ir jau turimų ryškių gebėjimų intensyvesniam ugdymui(si) ir platesnių galimybių ugdytiniams sudarymui, pavyzdžiui, programa menui gabiems vaikams; programa ypač gabiems vaikams ir pan.
• Rengiant programas nurodomas tikslas, uždaviniai, numatomos veiklos, tikslinės grupės ir laukiamas rezultatas.
• Programos įgyvendinimas ir rezultatai aptariami raštu ir (ar) žodžiu reflektuojant su vaikais, įstaigos bendruomene, tėvais (globėjais), pavaduotoja ugdymui ir pan.