Smagių PYKŠT ir POKŠT eksperimentų autorės Asta Urbonė ir Laura Bajorūnė kviečia ikimokyklinukus ir priešmokyklinukus ne spėlioti, o išbandyti ir sužinoti!
Asta Urbonė – priešmokyklinio ugdymo grupės mokytoja. Ji jau vaikystėje žinojo, kad taps pedagoge, o dirbti ikimokyklinio ugdymo įstaigoje pradėjo dar nė nebaigusi studijų. Jau 15 metų Asta dirba su ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikais ir kiekvieną dieną džiaugiasi savo profesijos pasirinkimu.
Asta sako, kad pedagogo darbas sunkus, tačiau jame nėra nė lašo monotonijos – tai nenutrūkstamas kūrybinis procesas, kuris žavi ir įtraukia tuo, jog ugdymo procese mes mokomės, kuriame, tyrinėjame, eksperimentuojame, ieškome ir atrandame kartu su mažaisiais bendrakeleiviais ir nuolatos einame pirmyn. Kas sunkiausia? Šiandieniniame pokyčių pasaulyje sunkiausia yra atlikti suteiktus vaidmenis: pagalbininko, mokymosi aplinkos kūrėjo, konsultanto, kontrolieriaus, vertintojo, novatoriaus, įgalintojo, alternatyvų kūrėjo.
Laura Bajoriūnė socialine pedagoge ikimokyklinio ugdymo įstaigose dirba jau beveik 11 metų. Šią specialybę pasirinko suvokdama, kad nori padėti vaikams įveikti juos ištinkančius sunkumus. Ikimokyklinio amžiaus vaikai Laurą žavi savo optimizmu, vaikišku naivumu, gebėjimu džiaugtis net ir mažiausiomis smulkmenomis, noru tyrinėti, sužinoti, pažinti. Socialiniam pedagogui tenka dirbti su elgesio, emocinių sunkumų patiriančiais vaikais, todėl tenka ieškoti įdomių, dar neišbandytų ugdymo metodų, kurie įkvėptų, sužavėtų vaikus ir būtų veiksmingi – taip atsirado bandymai ir tyrinėjimai.
Kaip gimė idėja parašyti knygeles, skirtas eksperimentams?
Laura. Eksperimentus, kaip ugdymo metodą, pradėjome naudoti daugiau nei prieš 5 metus, ir pirmieji mūsų eksperimentų bandytojai buvo ankstyvojo amžiaus vaikai. Jie iš prigimtinio smalsumo tyrinėja juos supančią aplinką, užduoda daug klausimų „kodėl?“ ir „kaip?“, o mūsų darbas – jiems padėti ir paskatinti, todėl į ugdomąjį procesą nuolat įtraukiame bandymų ir eksperimentų, taip šiuos vaikus „atvedėme“ iki mokyklos. Džiugu tai, kad ne tik jie įgijo daug žinių, bet ir mes, kaip ugdytojai, sukaupėme nemažai patirties.
Asta. Norėjome pasidalyti patirtimi, todėl pradėjome vesti seminarus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogams, demonstruodavome dar nematytus bandymus ir eksperimentus, drąsindavome juos įtraukti į ugdomąjį procesą. Seminarų metu pedagogams siūlėme išbandyti darbo lapus, kuriuose vaikai galėtų žymėti savo spėjimą, kaip baigsis bandymas, o po bandymo pažymėti, ar jų spėjimas pasitvirtino. Diskusijų metu atsirado mintis, kad būtų vertinga turėti tokių darbo lapų kiekviename darželyje, todėl nusprendėme savo idėją pasiūlyti leidyklai „Šviesa“. Taip ir atsirado „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ su darbo lapais.
Ar buvo lengvas kūrybinis procesas?
Laura. Knygelių kūrimo procesas buvo išties ypatingas: atrodė, kad esame su vaikais išbandę begalę eksperimentų ir liko tik suguldyti juos į knygą, tačiau norėjome būti tikros, kad jie tikrai pavyksta, kad atitinka vaikų amžių, kad jiems aišku, ką reikės daryti. Tačiau svarbiausia buvo įsitikinti, kad į knygelę įdėtas eksperimentas džiugina vaiką. Taip atrinkome po 16 eksperimentų kiekvienai knygai.
Knygelės PYKŠT IR POKŠT skirtos ikimokyklinukams ir priešmokyklinukams. Kuo ypatingi vieno ir kito amžiaus tarpsnio vaikai?
Asta. Priešmokyklinukai jau geba kritiškai mąstyti, daryti prielaidas, jas paneigti, todėl jiems skirti eksperimentai sudėtingesni, 6–7 metų vaikams skirtoje knygoje atsiranda ilgalaikių eksperimentų, kurie trunka kelias dienas, o vaikai kasdien žymi rezultatus. Knygelėje, skirtoje 3–5 metų vaikams, eksperimentai paprastesni, vykstantys čia ir dabar, kad mažiesiems nereikėtų ilgai laukti jų pabaigos, o rezultatai teiktų daug džiaugsmo.
Kaip atsirado knygelių pavadinimas?
Laura. Šiandienos vaikai yra aktyvūs, smalsūs, nenustygstantys vietoje. Jie siekia greito rezultato ir mėgsta įspūdžius, todėl visi pykšintys ir pokšintys eksperimentai juos žavi. Taip atsirado du nuostabūs ikimokyklinukų ir priešmokyklinukų draugai: berniukas PYKŠT ir mergaitė POKŠT, siūlantys vaikams pasinerti į įtraukiantį eksperimentų pasaulį.
Žodis „eksperimentas“ skamba moksliškai, labai rimtai, ar 3–4 metų vaikas jau pasirengęs eksperimentuoti?
Asta. Eksperimentuoti pasirengę jau patys mažiausi darželių ugdytiniai, tai parodė mūsų pačių darbo patirtis, kai eksperimentus, kaip ugdymo būdą, daugiau nei prieš 5 metus pradėjome taikyti lopšelio grupės vaikams.
Dėl rimtumo? Eksperimentuodami vaikai iš tiesų dirba be galo rimtai!!! Jiems tai jokiu būdu ne žaidimas, o pati rimčiausia veikla: kartais atrodo, kad jie net sulaikę kvapą laukia eksperimento pabaigos, kai jau galės džiaugtis rezultatais ir aptarti juos su draugais.
Kokius gebėjimus lavina knygelėse aprašyti eksperimentai?
Laura. Bandydami ir eksperimentuodami su spalvomis, vandeniu, ledu, tyrinėdami gamtą, atlikdami ilgalaikius eksperimentus, ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai ugdosi šiuos įgūdžius: kritinio mąstymo, problemų sprendimo, kūrybiškumo, gebėjimo susikaupti ir darbus atlikti iki galo. Taip pat lavėja jų komunikavimo, socialiniai įgūdžiai, juk vaikai nuolat dirba vienas šalia kito, o kai kuriuos bandymus atlieka kartu.
Į ką orientuota mokymo(-si) priemonė – darbui darželyje ar namuose?
Asta. Mūsų patirtis rodo, kad vaikai, išbandę naujus eksperimentus darželio grupėje, labai dažnai juos kartoja namuose su tėveliais (tai patvirtina ugdytinių tėvai, jie kartais net pajuokauja, kad vaikai „užkrėsti“ eksperimentavimo bacila), todėl knygos „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ ne tik gali būti integruotos į ugdomąjį procesą darželio grupėje, juos nesunkiai galės atlikti vaikai su tėveliais namuose.
Kuo šios knygelės išskirtinės?
Laura. Mes tikrai lengvai rastume begalę knygų, skirtų bandymams ir tyrinėjimas ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams, tačiau „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ išsiskiria tuo, kad juose yra ne proceso ir priemonių aprašymai, bet darbo lapai, kuriuose vaikai žymi eksperimento baigtį, o jam pasibaigus dar kartą įrašo jo rezultatus. Paskui gali įsivertinti, ar jo spėjimas sutapo su tikraisiais bandymo rezultatais.
Asta. Taip pat PYKŠT ir POKŠT kviečia vaikus eksperimentuoti lauke: abiejose knygose yra net po 4 eksperimentus, kuriuos vaikai turi atlikti gamtoje.
Su PYKŠT ir POKŠT veikėjais jau susipažino pirmieji ikimokyklinukai ir priešmokyklinukai. Tikėtina, kad kai kurie jau išbandė ir pirmuosius eksperimentus. Norėtume pasmalsauti, kokie jūsų ateities planai?
Laura ir Asta. Tikime, kad tai ne paskutinės „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ knygos. Lietuvoje sparčiai plintant STEAM dalykų integravimo į ugdomąjį procesą idėjai, tikimės, kad žingeidūs veikėjai PYKŠT ir POKŠT pakvies mažuosius plačiau išbandyti inžineriją, technologijas, matematiką.