Kumelaitė, metanti iššūkį „My little pony“ kultui
„Personažų ieškojau žiūrėdama vaikų mėgstamus animacinius filmukus ir tyrinėdama mėgstamiausius žaislus. Atlikus mini analizę, išsiaiškinau, kad keturmečių mergaičių pasaulį užvaldo „My Little Pony“, todėl man norėjosi sukurti ir pasiūlyti vaikams, mūsų kultūrai artimą personažą, nes vis labiau mūsų mažiesiems tampant „pasaulio“ piliečiais, tolstama nuo savo prigimtinės kultūros šaknų.
Taip gimė idėja mažąją ponę pakeisti lietuviška kumelaite, kuri savo žavumu nė kiek jai nenusileistų. Be to, neatsitiktinai atsigręžiau ir į etnokultūrą. Etnokultūriniuose vaikų žaidimuose aptinkamas arklio žvengimui nusakyti vartojamas ištiktukas YHAHA. Priartinus keturmečio kalbai jis skamba kaip YGAGA. Įvairiuose užminimuose arkliai vaizduojami kaip labai aktyvūs: jie šokinėja, laksto, skraido. Šios savybės nulėmė kumelaitės charakterio bruožų formavimąsi. Štai tokia kumelaitės Ygos gimimo istorija.
Kitas personažas – gandriukas Ga – nuo seno lietuviams labai svarbus paukštis, ant sparnų parnešantis pavasarį. Gandrinių šventė asocijuojasi su gamtos atgimimu. Lietuvių tautosakoje apstu gandro kalbelių, tad gandras Ga – tikras šnekutis, savo plepumu ir išmone primenantis keturių metukų vaiką.
Nors priemonių komplekte etnokultūros apraiškų beveik nėra, jis rengtas remiantis šiuolaikiniais ugdymo pavyzdžiais, tačiau lietuviškumu persmelkti personažai yra tarsi „tylus priminimas“, kad etnokultūra yra svarbi mūsų savasties dalis. O kaip ją įkomponuoti į šių dienų vaiko ugdymą, sąmoningai palikta pedagogo atsakomybei.
Mokytojo tikslas – padėti atskirti realybę ir fantaziją
Keturmečiai jau geba kurti simbolius ir pritaikyti juos įvairiose žaidybinėse situacijose. Jie pasakoja įvykius laikydamiesi tinkamos laiko ir loginės sekos. Tačiau vaikams dar sunku suvokti, kur baigiasi išgalvotasis pasaulis ir prasideda realybė. „Pedagogams pravartu prisiminti, kad šią realybės ir vaizduotės takoskyrą vaikas daug greičiau suvoks, jei jam bus sudarytos sąlygos tyrinėti aplinką, pastebėti kiekvieną įsimintiną akimirką“, – sako R. Burškaitienė.
Autorė įsitikinusi: nesvarbu, kokias priemones pasitelkia pedagogas. Svarbiausia, kokiomis nuostatomis vadovaujasi. Keturmečio pasaulis žaismingas, kupinas netikėtumų, todėl svarbiausias pedagogui keliamas uždavinys – išsaugoti vaiko kūrybiškumą ir sudaryti palankiausias sąlygas jam atsiskleisti.
YGA GA! komplektą sudaro kūrybinės veiklos užduočių bloknotas, žaidimų knyga, pedagogo knyga, pasiekimų knygelė. Modeliuojant kiekvienos komplekto dalies turinį, vadovautasi įvairiais moksliniais darbais. Būtent jie padėjo išgryninti vertingiausias ugdymo strategijas, kurios atitinka keturmečių ugdymosi dėsningumus bei pedagogines idėjas, jose yra tam tikrų sąsajų ir su STEAM filosofija. Pedagoginės idėjos ir jų ciklai sugrupuotos pagal ugdymosi rezultatų kryptis, kiekvienai jų suformuluotas pedagoginis tikslas ir tikėtinas galutinis rezultatas. Siūlomų pedagoginių idėjų tikslas – padėti mokytojui sukurti pedagogiškai vertingą ir ugdymosi motyvaciją skatinantį ugdymo turinį, kuris turėtų tapti pačiu tinkamiausiu išbandymu ir ugdymo pasiekimų paskata.